آيااين حديث که مي گويدسنگ حجرالاسودازبهشت آمده است وبراثرگناهان بني آدم به رنگ سياه درآمده همه علمابرهمين قولند ياخير چون حديث آن حسن است وصحيح نمي باشدوآياعلماي علم حديث معاصراين حديث راحسن دانسته اند يانه

الحمدلله،

ابن عباس رضي الله عنه از پيامبر صلي الله عليه وسلم نقل مي کند که ايشان فرمودند:

« نزل حجرالأسود من الجنة، وهو أشد بياضا من اللبن، فسودته خطايا بني آدم».

يعني: حجرالأسود ازبهشت آمده است و سفيدي آن ازشير بيشتر بود، ولي گناهان بني آدم آن را سياه کرد. سنن ترمذي (877) و صحيح ابن خزيمه (4 / 219) و أحمد ( 2792 )

و طبعا کساني که اين حديث را حسن يا صحيح مي دانند، به آن معتقد هستند، ولي آن دسته از محدثين که حديث را ضعيف مي دانند، به آن معتقد نيستند.

و لازم به تذکر است که حديث حسن بمانند حديث صحيح حجت است، و تفاوت جزئي با حديث صحيح دارد، و از پنج شرط حديث صحيح، چهار شرط آن عينا مانند حديث صحيح است و شرط پنجم آن اندکي از شرط پنجم حديث صحيح مادون تر است.

و کساني که اين حديث حسن يا صحيح را دانسته اند:

1- ترمذي در "سنن الترمذي" (877) گفته: حديث حسن صحيح است. (يعني چون حديث چند طرق و سند دارد، به اعتبار يک سند صحيح است و به اعتبار سند ديگر حسن است).

2- منذري در "الترغيب والترهيب" (2/188) گفته: اسناد آن صحيح يا حسن و يا نزديک آنهاست.

3- ابن حجر عسقلاني در "فتح الباري" (3/540) گفته: در سند آن شخصي بنام  عطاء بن السائب است که انسان صادقي است اما دچار اختلاط هواس شده، ولي چون اين حديث طرق و سند ديگري دارد آنرا تقويت مي کند.

4- سيوطي در "الجامع الصغير" (9258) گفته: حديث صحيح است.

5- ألباني – از محدثين معاصر -  در "صحيح الترغيب" (1146) و "صحيح الترمذي" (877) گفته: حديث صحيح لغيره است. (يعني حديث مذکور چند سند دارد و تمام اسناد آن حسن است، و به اعتبار جميع طرق آن حديث به درجه صحيح ارتقاء مي يابد). و باز خود ألباني در "تخريج مشكاة المصابيح" (2510) در مورد لفظ ديگر اين حديث که بجاي "شير" ، "برف" آمده، گفته: حديث حسن صحيح است.

6- بهوتي در "كشاف القناع" (2/478) گفته: حديث ثابت است.

7- ابن عدي  در "الكامل في الضعفاء" (3/55) در باره لفظ ديگري از حديث که بجاي "گناهان بني آدم"، "گناهان اهل شرک" آمده، گفته: حديث حسن يا صحيح است.

8- ابن حزم در "المحلى" (7/284) گفته: حديث صحيح است.

9- ابن القطان در " الوهم والإيهام" (5/732) گفته: حديث حسن است.

10- أحمد شاكر – از محدثين معاصر - در"مسند أحمد" (4/284) گفته: اسناد حديث صحيح است.

11- شيخ مشهور حسن آل سلمان – از معاصرين – در گفته: حديث صحيح و ثابت است.

اين ليست کساني بود که حديث مذکور را ثابت و مقبول دانسته اند، که بعضي آنرا حسن و بعضي آنرا صحيح دانسته اند، و هيچيک از آنان حديث را ضعيف ندانسته است تا اصل قضيه را منکر شود

ارشادآنلاین
سایت حوزه علمیه امام ابوحنیفه(رح)دزک
مژده به اهل سنت
افتتحاح سایت ارشادآنلاین
سایت اهل سنت وجماعت شهرستان سراوان

موضوعات مرتبط: سنگ حجرالاسود ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 اسفند 1387برچسب:سنگ حجرالاسود-احادیث پیرامون سنگ حجرالاسود, | 9:50 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کینگ بلگ